-Tuesday, 30th June

Prof. Dr.Jason Wirth, University of Seattle: "The Great Death and the Pure Land: Nishitani Keiji and the Ecological Emergency.”

Prof. Dr. Jason M. Wirth is professor of philosophy at Seattle University, and works and teaches in the areas of Continental Philosophy, Buddhist Philosophy, Aesthetics, Environmental Philosophy, and Africana Philosophy.

Nishitani Keiji (1900-1990), student of Nishida Kitarô and a second-generation member of the Kyoto School, is known in the West because of his reflections on the concept of nihilism and religion within the discussion regarding the overcoming of modernity in Japan.


-Thursday, July 30th

Prof. Dr. Nikita Dhawan, University of Gießen, Germany: „Die Aufklärung vor den Europäern retten“

Abstract:

Die erhabenen Ideale der Aufklärung gingen mit kolonialer Gewalt und faschistischem Terror einher, während die Aufklärung den Interessen einer gewissen privilegierten Klasse zugutekam, dessen Normen mit implizit rassistischer und sexistischer Ausrichtung festgeschrieben wurden. Trotz dieser Einwände argumentiert die postkoloniale Feministin Gayatri Spivak, dass man angesichts des imperialen und gegen-imperialen Wesens der Aufklärung diese „nicht nicht wollen kann", so dass die kontaminierten Hinterlassenschaften der Europäischen Aufklärung, wie „Menschenrechte" und die „Demokratie" wie ein Pharmakon Gift und Medizin zu gleich sind. Das Ziel des Vortrages ist es folglich die widersprüchlichen Konsequenzen der Aufklärung zu verstehen ohne einen Anti-Aufklärungs-Standpunkt einzunehmen. Die Unabdingbarkeit der Aufklärung in der Umsetzung kritischer Projekte muss mit den Euro- und Androzentrismen, welche ihr Erbe plagen zusammengedacht werden. Um post-imperiale Zukünfte zu imaginieren, wird eine kritische Theorie des Postkolonialismus vorgeschlagen.


-Tuesday, September 15th

Prof. Dr. Mogobe Ramose, University of South Africa in Pretoria: „ubu-ntu: affirming the humanness of all human beings, sharing the bread from mother Earth“

The South African philosopher Mogobe Ramose wrote the standard work on Ubuntu philosophy: a vision of existence as a continuous stream in which everything is constantly searching for balance and is inseparably connected with everything else. This is true of human communities, but it also applies to various aspects of social life, such as politics, religion, economics, law, medicine, ecology, and globalization. This is an ‘ethic of coexistence’ in profound contrast with Western models and the radical individualization that characterizes capitalism.

 

Los Angeles 10:00 AM

Sao Paulo 14:00 PM

Germany 7:00 PM

India 10:30 AM